Kamis, 12 November 2015

Strategi Pelepasan Sakit Untuk Tendonitis

Strategi Pelepasan Sakit Untuk Tendonitis

Tendonitis adalah kerengsaan tendon, yang merupakan tali tebal seperti struktur yang menghubungkan tulang ke otot. Tendonitis adalah kecederaan yang berlaku akibat daripada penggunaan berlebihan, dan biasanya disebabkan oleh berulang, kesan kecil pada kawasan yang terjejas, atau kadang-kadang dari, kecederaan yang lebih serius yang tidak dijangka.

Apabila seseorang itu telah dipilih untuk mempunyai tendonitis, mereka mula meneroka mana laluan untuk mengambil untuk penyembuhan lebih cepat. Matlamat yang paling penting dalam rawatan tendonitis dan penyembuhan adalah untuk melegakan kesakitan dan mengurangkan bengkak.

Berikut adalah beberapa strategi untuk rawatan tendonitis dan pencegahan:

Strategi ini dicadangkan oleh pakar kesihatan dan ahli terapi fizikal sama. Terapi fizikal boleh membuktikan untuk menjadi sangat berharga, terutamanya program yang terbentang dan menguatkan otot-otot dan tendon. Udara ini adalah perlu, kerana ia boleh memulihkan keupayaan tendon untuk berfungsi dengan baik, memajukan penyembuhan, dan mengurangkan kecederaan masa depan.

Ahli terapi fizikal dan pakar kerja badan termasuk pelbagai-of-gerakan rutin, splinting, dan dalam beberapa kes, pendakap yang direka untuk menyokong dan melindungi kawasan yang terjejas. Pakar pembuatan badan dan ahli terapi fizikal juga boleh menasihati individu mengenai ergonomik, dan postur yang tidak betul di tempat kerja, atau tidak mencukupi regangan sebelum bekerja di luar. Kebanyakan semua profesional kesihatan dan badan kerja percaya bahawa untuk membantu pemulihan anda perlu menjalankan yang berikut:

1. Rehat dan Perlindungan

Kaedah rawatan tendonitis mesti bermula dengan menjauhi sama sekali usul menjengkelkan dan pergerakan yang menyebabkan kecederaan. Ini boleh bermakna mengambil berehat daripada rekreasi kegemaran bagi satu tempoh masa. Mengambil rehat adalah satu langkah yang sangat diperlukan dalam usaha untuk tendon radang untuk sembuh. Kebanyakan orang mendapati ini sama ada mustahil atau sukar, terutamanya jika kecederaan ini adalah hasil kerja yang berkaitan (profesional atlet, tukang kebun, tukang kayu, dan lain-lain) tetapi tendonitis tidak akan sembuh sepenuhnya tanpa langkah asas ini. Selalunya anduh atau pendakap akan ditetapkan untuk membantu menjaga kawasan itu, yang boleh bertindak sebagai perisai penting terhadap kecederaan semula.

2. Gunakan pek ais

Aising bidang keradangan adalah satu aspek penting dalam rawatan tendonitis. Ais itu mengandungi keradangan dan mengurangkan bengkak. Apabila keradangan dan bengkak telah berkurangan, tendon itu dapat kembali kepada keadaan biasa dan melakukan fungsi normal.

3. Ambil Ubat-ubatan anti-radang

Ubat-ubatan anti-radang bukan steroid (NSAID) adalah biasa di kaunter (OTC) ubat-ubatan seperti Ibuprofen, Naprosyn, Motrin, Celebrex, dan untuk menamakan beberapa. Tendonitis boleh mendapat manfaat daripada ubat-ubatan ini kerana mereka mengurangkan kesakitan dan bengkak. Terdapat juga cremes anti-radang satu boleh meletakkan secara langsung di kawasan yang terjejas. Ingatlah bahawa ia sentiasa bijak untuk pertama berbincang dengan profesional kesihatan sebarang ubat-ubatan anda membuat keputusan untuk mengambil.

4. Suntikan kortison

Selalunya apabila gejala tendonitis gigih, suntikan kortison boleh dipertimbangkan. Kortison adalah ubat anti-radang yang kuat yang disuntik terus ke tapak bengkak. Kadang-kadang ini adalah alternatif yang lebih drastik untuk situasi yang tidak baik dengan bersantai, melindungi, atau urut. Adalah penting untuk dimaklumkan bahawa tidak semua jenis tendonitis boleh dirawat dengan suntikan kortison. Sebagai contoh, Achilles tendonitis sangat jarang disuntik dengan kortison kerana kebimbangan tentang kemungkinan pecah tendon.

5. Mengukuhkan strategi dan terapi fizikal

Pendekatan mengukuhkan berkenaan boleh membantu anda mengelakkan tendonitis dengan mengajar anda untuk menggunakan otot anda dengan cara yang selamat, lebih produktif. Ahli terapi fizikal dan ahli terapi urut menunjukkan senaman khas yang mengajar orang cara-cara untuk memindahkan kawasan berisiko mereka yang tidak akan menyebabkan keradangan. Latihan tidak bermula sehingga orang itu telah pulih secukupnya untuk bengkak akan hilang. Seseorang yang menjalankan terlalu awal akan mencederakan diri mereka lagi.

6. Take Breaks

Pekerjaan berulang-ulang Pengganti dengan rehat atau perubahan dalam aktiviti untuk mengurangkan tekanan pada tendon. Sebarang aktiviti satu yang berterusan selama berjam-jam pada satu masa perlu diganggu dengan rehat. Orang Kurang tendonitis senaman yang berkaitan perlu mengubah latihan untuk melepaskan mana-mana tekanan berterusan dan gerakan dari jenis yang sama aktiviti senaman.

7. Memelihara Tendon

Sesetengah orang yang mempunyai tendonitis yang berterusan akan mencari keselesaan dengan melindungi kawasan yang terjejas apabila menjalankan aktiviti-aktiviti tertentu. Sebagai contoh, anduh pergelangan tangan boleh dipakai manakala lukisan rumah atau berkebun, mengurangkan ketegangan yang berulang-ulang pada tendon. Custom direka penyokong gigi tanggal mungkin dicadangkan, serta pembalut ace atau balut.

8. R.I.C.E (Rest, Ice, mampatan, Kenaikan)

Satu lagi cara berguna tindakan adalah akronim yang dikenali digunakan untuk mengurangkan keradangan: RICE, yang bermaksud rehat, ais, mampatan, dan ketinggian. Gabungan khas strategi ini, jika dilaksanakan dengan segera, boleh menjadi amat berkesan dalam mengurangkan bengkak dan dengan itu merawat tendonitis.

Biasanya, rawatan tersebut di atas adalah campur tangan tendonitis yang mencukupi bagi yang benar-benar menangani gejala mereka. Dalam kes-kes yang sangat sedikit, kadang-kadang pembedahan dicadangkan, tetapi hanya apabila tidak ada tindak balas kepada strategi rawatan pelbagai, dan individu yang percaya ia menjadi satu-satunya pilihan. Walau bagaimanapun, pembedahan mempunyai seri pertahanan, termasuk tisu parut, keradangan lebih, sakit, dan kemungkinan yang berbeza bahawa pembedahan akan gagal dan berpotensi membuat keadaan anda lebih teruk. Pastikan anda mempunyai perundingan yang difikirkan dengan profesional kesihatan anda percayai, sebelum membuat keputusan jika pembedahan adalah pilihan yang baik untuk anda. Mengetahui risiko banyak, dan melakukan kajian, dan sebagainya, untuk membantu anda membuat keputusan dimaklumkan mengenai badan anda dan kesihatan anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar