Minggu, 15 November 2015

Sifat Ghee (Butter Diperjelas) seperti yang dinyatakan dalam Ayurveda

Sifat Ghee (Butter Diperjelas) seperti yang dinyatakan dalam Ayurveda

Minyak sapi dan minyak telah digunakan secara meluas dalam sistem ayurveda perubatan sebagai medium untuk mentadbir persediaan herba. Herba, pes herba atau merebus herba diselitkan dalam minyak atau minyak sapi dan kemudian diberikan kepada pesakit selepas mendiagnosis keadaan dan penyakit.

Sifat-sifat minyak sapi: Ghee disediakan daripada susu lembu dianggap sebagai mempunyai ciri-ciri perubatan dan digunakan secara meluas persediaan Ayurveda.

Dhee kaanthismruthikaarakam balakarm medhokaram shuddhikrudvataghnam shramanaashanam swarakaram pittapaham pushtidam

Minyak sapi lembu mempunyai ciri-ciri berikut

Ia meningkatkan kecerdasan. Membantu dalam meningkatkan daya ingatan. Meremajakan kulit dari dalam dan meningkatkan cahaya itu. Meningkatkan tenaga badan menyahtoksin badan Menormalkan vata. (Ketidakseimbangan vata menyebabkan penyakit) Meningkatkan kejelasan suara. Kembali pulih pita Menyuburkan badan Memperbaiki pencernaan dan meningkatkan api badan. Meningkatkan kualiti dan kuantiti air mani. Ia amat berkesan dalam gangguan mata. Bertindak sebagai Rasayana yang baik Ia adalah bentuk terbaik lemak.

Sifat-sifat minyak sapi disediakan daripada susu kerbau

Menguatkan badan.
Membuat anda berasa sihat
Meningkatkan kesaksamaan dan cahaya kulit.
Menormalkan kapha dan Vata
Ia amat berkesan dalam buasir (buasir), IBS,
Ia digunakan dalam gangguan mata.
Antara kedua-dua minyak sapi disediakan daripada susu lembu dianggap mempunyai ciri-ciri yang lebih perubatan. Minyak sapi yang baru disediakan amat berkesan dan berguna.
The minyak sapi yang telah disimpan selama 10 tahun yang dipanggil sebagai "Purana GHRITA". Ia digunakan secara meluas dalam merawat epilepsi dan gangguan neurologi yang lain.

The minyak sapi yang telah disimpan selama lebih daripada 100 tahun yang dipanggil sebagai "Kumbha Sarpi". The minyak sapi yang disimpan lebih daripada 100 tahun yang dipanggil sebagai "MAHAGHRITA". Mahaghrita digunakan dalam batuk kronik dan gangguan mata,

Minyak sapi yang tidak perlu diberikan dalam batuk kering, jangkitan saluran pernafasan dan bronkitis apabila rembesan mukus yang lebih, masalah pencernaan, sembelit, demam dan kencing manis.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar