Kamis, 12 November 2015

4 Mitos Rawatan Chiropractic

4 Mitos Rawatan Chiropractic

Sesetengah orang takut untuk mencuba kaedah rawatan alternatif, dan yang seolah-olah benar penjagaan kiropraktik. Keengganan mereka mungkin disebabkan oleh salah faham dan mitos secara terang-terangan yang seolah-olah pusaran sekitar kiropraktik. Empat daripada mitos biasa mengenai penjagaan kiropraktik ditangani di bawah.

Mitos No. 1: Rawatan kiropraktik adalah Sakit

Jauh dari itu. Malah, penjagaan kiropraktik biasanya adalah bebas kesakitan. Ramai pesakit berasa lega serta merta dan santai berikut rawatan mereka. Ada juga yang menggambarkan pengalaman hampir sama dengan yang mempunyai urutan. Sesetengah pesakit yang telah bergelut dengan leher jangka panjang atau sakit belakang mungkin merasa sedikit ketidakselesaan, tetapi walaupun mereka menjadi lebih santai dan selesa sebagai rawatan mereka terus dari masa ke masa.

Kebanyakan pesakit dewasa kiropraktik mengharapkan rawatan mereka. Dan manakala kanak-kanak mungkin berasa sedikit kebimbangan atau ketakutan secara terang-terangan pada awal, rawatan kiropraktik diberikan kepada bayi dan kanak-kanak biasanya tidak menyakitkan.

Bergantung kepada keadaan dan bidang yang terlibat, sesi rawatan kiropraktik boleh berlangsung antara 30 dan 60 minit. Pesakit mungkin berasa kurang selesa atau sakit yang ringan, yang boleh berubah-ubah dengan kemampuan masing-masing untuk bertolak ansur dengan kesakitan dan keterukan keadaan mereka.

Mitos No 2: Rawatan kiropraktik adalah berisiko atau Malah Berbahaya

Malah, pelarasan kiropraktik adalah dianggap sebagai salah satu jenis yang paling selamat rawatan untuk kembali dan disfungsi leher dan kesakitan. Manipulasi tulang belakang jarang membawa kepada komplikasi yang teruk, dan kebanyakan doktor mengesyorkan mencuba sebelum mempertimbangkan pembedahan. Penjagaan kiropraktik juga dianggap menjadi satu pilihan rawatan awal sebelum resort pesakit kepada steroid, ubat antikemurungan atau ubat kuat yang lain.

Mitos No. 3: Berbanding dengan Doktor Perubatan, Kiropraktor tidak seperti yang Mampu

Aturan pendidikan dan latihan yang sangat ketat, teliti dan menuntut mestilah berjaya dilengkapkan oleh semua ahli tulang. Ahli tulang yang bercita-cita bermula dengan mengkaji dua hingga empat tahun sebagai mahasiswa, dan kemudian menyelesaikan empat hingga lima tahun kerja kursus khusus di sebuah kolej kiropraktik. Kecuali subjek seperti farmakologi dan pembedahan, kursus kiropraktik sebenarnya agak sama dengan kursus yang diambil oleh doktor perubatan.

Selepas berjaya menamatkan program di kolej kiropraktik mereka, para profesional yang sangat terlatih dengan baik dididik-dalam mata pelajaran seperti radiologi, diagnosis pembezaan, patologi, biomekanik, fisiologi, teknik pelarasan kiropraktik dan topik yang berkaitan dengan kesihatan lain. Walaupun semua pendidikan ini, kelayakan mereka adalah duanya adalah terpakai-dipastikan oleh Negeri dan Peperiksaan Lembaga Negara. Di samping itu, semua ahli tulang mesti melengkapkan kerja kursus pendidikan berterusan secara tetap.

Mitos No. 4: Penjagaan Chiropractic ialah Mahal

Rawatan kiropraktik adalah bukan sahaja berkesan, ia juga sangat kos efektif. Ia boleh menjadi jauh lebih mahal daripada menjalani mahal campur tangan perubatan utama seperti pembedahan. Ia juga lebih murah daripada berada di regimen ubat jangka panjang. Pesakit kiropraktik mendapati bahawa rawatan mereka sebenarnya mengurangkan perbelanjaan penjagaan kesihatan mereka secara keseluruhan, termasuk kos untuk ubat-ubatan preskripsi, penjagaan pesakit dalam dan program penjagaan kesihatan.

Sesi penilaian Chiropractic tidak bertahan lama, dan mereka juga murah. Bergantung kepada keadaan mereka, pesakit mungkin hanya perlu untuk melawat ahli tulang mereka beberapa kali setiap tahun. Apabila pesakit telah berjaya menamatkan program rawatan, mereka boleh membuat keputusan sama ada mereka akan meneruskan rawatan itu atau hanya pergi dalam untuk rawatan berkala.

Program pencegahan kiropraktik juga boleh digunakan untuk membantu pesakit menghilangkan tulang belakang, leher dan belakang masalah sebelum keadaan mereka berkembang dan campur tangan yang lebih penting adalah diperlukan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar