Minggu, 15 November 2015

5 Mitos dan salah faham Bersama Mengenai Chiropractic

5 Mitos dan salah faham Bersama Mengenai Chiropractic

Lima Salah faham biasa mengenai Chiropractic Care

Pakar kesihatan terus menjalankan penyelidikan direka untuk mengetahui lebih lanjut mengenai penjagaan kiropraktik dan bagaimana ia berfungsi, tetapi ramai orang masih tidak memahami beberapa aspek asas kaedah rawatan ini bermanfaat. Kekurangan maklumat yang hampir dijamin untuk menyebabkan mitos dan salah faham. Berikut adalah lima mitos umum mengenai penjagaan kiropraktik, bersama-sama dengan kebenaran yang sebenar di belakang mereka.

Mitos No. 1: Mana-mana Faedah dari Chiropractic Adakah Hanya Kerana Kesan Placebo

A Banyak penyelidikan telah membuktikan bahawa kiropraktik benar-benar berkesan, dengan manfaat yang bukan sahaja hasil daripada kesan plasebo. Dalam erti kata lain, faedah kiropraktik adalah "sebenar" dan bukan hanya psikologi atau "dalam kepala rakyat."

Adalah penting untuk anda memahami kiropraktik iaitu satu bentuk terapi tertumpu kepada sistem otot badan. Ia meningkatkan fungsi tubuh dengan membetulkan isu-isu yang berkaitan dengan bahagian-bahagian tertentu tubuh anda, seperti tulang belakang dan leher anda. Matlamat rawatan kiropraktik adalah untuk memulihkan semula jadi, keupayaan semula jadi badan untuk memulihkan diri sendiri dan mengekalkan keupayaan untuk berfungsi secara normal itu. Walaupun carian Google cepat akan muncul berpuluh-puluh kajian kes yang membuktikan manfaat penjagaan kiropraktik.

Mitos No 2: Rawatan kiropraktik adalah berisiko

Salah faham ini adalah salah satu yang paling meluas. Ramai orang takut untuk mendapatkan rawatan kiropraktik kerana mereka percaya ia boleh menyebabkan kecederaan dan berpotensi membawa kepada masalah yang lebih serius. Lebih buruk lagi, ada yang masih berfikir bahawa ahli tulang tidak doktor berlesen.

Pertama sekali, dan yang paling penting, kiropraktik adalah satu bidang penjagaan kesihatan profesional yang diakui, dan ahli tulang dianggap, dan berlesen, profesional perubatan. Chiropractic adalah bentuk yang diiktiraf perubatan alternatif dan Ijazah kiropraktik diberikan hanya selepas individu yang berjaya menamatkan program pendidikan dan latihan yang ketat. Chiropractic menggunakan prosedur pelarasan di kawasan-kawasan tertentu badan, termasuk tulang belakang dan leher, untuk membantu memulihkan pergerakan atau fungsi. Selalunya, rawatan kiropraktik digunakan bersama-sama dengan pelan pemakanan dan teknik relaksasi untuk memberikan hasil yang optimum.

Pakar dasarnya sebulat suara dalam penilaian mereka terhadap keselamatan penjagaan kiropraktik: ia dianggap lebih selamat daripada mengambil ubat sakit preskripsi dan kesan sampingan yang berkaitan dan risiko ketagihan, dan ia pasti adalah jauh kurang berisiko berbanding pembedahan dan risiko atendan pembedahan komplikasi.

Mitos No. 3: Penjagaan Chiropractic ialah Sakit

Doktor kiropraktik mempunyai tahun latihan dan pengalaman klinikal, sehingga tidak ada perlu bimbang tentang rasa sakit semasa pelarasan kiropraktik. Jarang, pesakit mungkin mengalami sedikit ketidakselesaan yang minimum, tetapi ia tidak meningkat ke tahap kesakitan. Sudah tentu, ketidakselesaan ini adalah tidak penting berbanding dengan pemulihan menyakitkan jadi yang berkaitan dengan pembedahan. Rawatan kiropraktik digunakan secara manual, dan beberapa faktor yang mungkin boleh mengubah rasa yang anda rasa semasa prosedur rawatan anda. Ringkasnya, bagaimanapun, penjagaan kiropraktik tidak menyakitkan.

Mitos No. 4: Terlalu Banyak Kesan-kesan sampingan yang serius berkaitan dengan Chiropractic Care

Anda juga tidak perlu bimbang tentang apa-apa kesan sampingan yang serius disebabkan oleh pelarasan kiropraktik. Sesetengah orang tersilap percaya bahawa mereka boleh membawa kepada strok atau kematian. Jauh yang berlawanan, kiropraktik diiktiraf sebagai salah satu bentuk yang paling selamat rawatan dalam bidang perubatan. Ijazah yang tinggi keselamatan menjelaskan mengapa jumlah yang semakin meningkat daripada orang kini beralih kepada penjagaan kiropraktik bukannya menjalani pembedahan berisiko atau rawatan dengan ubat-ubatan.

Mitos No. 5: Penjagaan Chiropractic Terlalu Mahal

Analisis yang teliti menunjukkan bahawa penjagaan kiropraktik sebenarnya adalah salah satu pilihan rawatan yang paling berpatutan untuk sakit belakang, terutamanya apabila dibandingkan dengan kos pembedahan. Di suatu tempat, saya membaca bahawa penjagaan kiropraktik kos yang menakjubkan 90% kurang daripada pembedahan belakang yang biasa!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar