Minggu, 15 November 2015

Banyak Punca tipikal Radang kandung lendir Sakit

Banyak Punca tipikal Radang kandung lendir Sakit

Radang kandung lendir adalah keadaan yang menyakitkan yang disebabkan oleh kerengsaan Bursa. Bursa bertindak sebagai kusyen antara tulang, tendon dan otot berhampiran sendi. Kawasan yang paling biasa terjejas oleh radang kandung lendir termasuk bahu, siku atau pinggul. Lebih sedikit keadaan, radang kandung lendir boleh berlaku di kawasan sekitar lutut, tumit dan pangkal ibu jari kaki. Radang kandung lendir adalah lebih biasa di kalangan orang-orang yang mempunyai berat badan berlebihan, warga tua atau kencing manis. Radang kandung lendir juga boleh berkembang di bawah dan / atau sihat orang tanpa sebab yang jelas.

Radang kandung lendir ditakrifkan oleh sakit setempat atau bengkak, kelembutan, dan kesakitan dengan pergerakan kawasan yang terjejas. Rawatan radang kandung lendir biasanya melibatkan berehat sendi yang terjejas dan melindunginya daripada trauma selanjutnya. Dalam kebanyakan kes, dengan rawatan yang betul dan penjagaan sakit radang kandung lendir yang hampir habis dalam masa beberapa minggu.

Punca biasa Radang kandung lendir

Walaupun mungkin ada banyak sebab untuk radang kandung lendir, ia biasanya berpunca daripada pergerakan yang berterusan atau tekanan yang berpanjangan dan berlebihan pada sendi. Akibat daripada terlalu sering menggunakan sendi, kantung Bursa ini akan berisi cecair yang tidak normal, menyebabkan tekanan pada tisu di sekitarnya. Tekanan ini membawa kepada kesakitan, sering disertai oleh keradangan, bengkak, dan kelembutan. Radang kandung lendir juga boleh disebabkan oleh jangkitan, atau keadaan yang sudah sedia ada. Sama ada ini boleh merengsakan tisu dalam Bursa dan punca keradangan. Orang yang berehat di siku mereka untuk jangka masa yang lama, atau mereka yang bengkok siku mereka kerap dan berulang-ulang, juga boleh melihat perkembangan radang kandung lendir siku (olecranon radang kandung lendir).

Begitu juga di bahagian-bahagian badan yang lain, penggunaan yang berulang-ulang atau tekanan yang kerap boleh menyebabkan iritasi Bursa dan menyebabkan keradangan. Setelah Bursa meradang, pergerakan dan aktiviti biasa boleh menjadi sangat menyakitkan. Kecederaan traumatik adalah satu lagi mencetuskan radang kandung lendir. Mengikuti apa-apa jenis trauma seperti kemalangan kereta atau jatuh, seseorang boleh membangunkan radang kandung lendir. Radang kandung lendir juga boleh disebabkan oleh satu tamparan keras ke kawasan yang tertentu.

Jenis-jenis yang berlainan Radang kandung lendir:

Tenis siku - siku Radang kandung lendir juga dikenali sebagai siku tenis. Biasa dilihat di kalangan pemain tenis dan pemain golf, radang kandung lendir siku adalah disebabkan oleh lenturan yang berulang-ulang siku yang akhirnya boleh membawa kepada kecederaan dan keradangan.

Lutut paderi ini - Ini jenis radang kandung lendir adalah disebabkan oleh melutut berulang yang boleh menyebabkan kecederaan dan bengkak akhirnya bursae di kawasan lutut.

Bahu - radang kandung lendir bahu biasanya disebabkan oleh mengangkat overhed berulang atau sampai ke atas.

Buku lali - Terutama biasa di kalangan peluncur ais dan atlet, buku lali radang kandung lendir adalah disebabkan oleh beberapa langkah yang melampau, sering dalam kasut yang salah untuk aktiviti yang ditetapkan.

Punggung - Bursae di kawasan punggung boleh mendapatkan radang selepas duduk di atas permukaan yang keras untuk masa yang lama, seperti kerusi yang tidak cukup diimbangi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar