Minggu, 15 November 2015

Manfaat Calendula

Manfaat Calendula

Calendula adalah agen penyembuhan yang paling luar biasa apabila digunakan dalam negara. Ini minyak pati disediakan oleh menyuling marigold periuk. Ia mempunyai pelbagai kegunaan yang pelbagai dari merawat gangguan kulit seperti jerawat dan bibir pecah-pecah untuk menjaga gigitan ular. Ia mempunyai ciri-ciri antioksidan. Ekstrak tumbuhan adalah anti-virus, dan anti-radang.

Sebagai antioksidan, ekstrak calendula perisai tubuh daripada bahaya yang disebabkan oleh fungsi imun yang tertekan dipanggil pengoksidaan. Ini minyak pati adalah berguna dalam penyembuhan pantas luka. Apabila digabungkan dengan minyak zaitun, ia menjadi salap yang sangat baik untuk luka, lebam dan luka terbakar yang teruk. Ia boleh bekerja dengan baik walaupun psoriasis!

Psoriasis adalah penyakit kulit kronik yang sukar untuk dirawat. Ia adalah satu penyakit kulit yang tidak berjangkit autoimun dan mempunyai ciri-ciri kawasan radang, bersisik atau patch perak pada kulit. Psoriasis boleh menjadi ringan, sederhana kepada teruk. Penyakit ini boleh memberi kesan kepada rakyat semua kaum, mana-mana kumpulan umur dan kedua-dua jantina. Orang yang mengalami psoriasis mungkin perlu berurusan dengan rasa malu sosial atau tekanan emosi kerana penampilan yang hodoh kulit mereka. Kejadian psoriasis adalah yang paling biasa di kalangan wanita Caucasian, dan jarang berlaku di kalangan mereka yang mempunyai kulit gelap. Selalunya, psoriasis menyerang pada usia yang maju, dan terdapat tanda-tanda bahawa ia boleh menjadi satu penyakit genetik.

Kajian menunjukkan bahawa calendula mempunyai regeneratif ajaib, anti radang dan antioksidan, jadi ia boleh bekerja keajaiban untuk psoriasis. Ia melegakan dan mengurangkan gatal-gatal. Sejak psoriasis menjadikan kulit kering, minyak pati ini boleh hidrat kulit. Ekstrak tumbuhan ini juga telah terbukti untuk membantu dalam merawat buasir dan juga untuk melegakan ruam lampin.

Ia tidak mungkin untuk mendapatkan minyak tulen 100% daripada Marigold sebagai bunga yang sangat halus. Inilah sebabnya mengapa calendula minyak pati adalah penyerapan dan tidak ekstrak tulen. Namun begitu, minyak itu dikatakan benar-benar tidak beracun dan amat berkesan dalam merawat hampir semua jenis penyakit kulit. Minyak suling dari pelbagai baka calendula mungkin berbeza dalam kecekapan.

Ini minyak pati adalah elemen popular digunakan dalam urutan aromaterapi. Ia diurut ke titik refleksologi. Ia juga boleh diambil secara lisan. Selain daripada ciri-ciri antiseptik dan anti-radang dan keupayaan untuk membantu menyembuhkan luka, ia menyegarkan dan menjana semula kulit. Ia amat berkesan dalam merawat luka terbakar radiasi. Walaupun ia kelihatan begitu berbahaya, calendula mempunyai potensi untuk merawat beberapa masalah kesihatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar