Minggu, 15 November 2015

6 Cara Sangat Berkesan untuk Mencegah Tahap Tinggi Kortisol

6 Cara Sangat Berkesan untuk Mencegah Tahap Tinggi Kortisol

Kortisol adalah hormon stress yang dirembeskan oleh 2 kelenjar kecil di atas buah pinggang. Hormon ini telah diletakkan di sana oleh alam semula jadi untuk membantu kami menangani sejenis penerbangan atau perjuangan situasi yang anda akan mempunyai apabila seorang lelaki berlari dari singa atau beruang. Setiap kali badan ditekankan kelenjar ini mengeluarkan kortisol untuk menangani tekanan secara kimia. Tugasnya adalah untuk menukar sumber tenaga yang disimpan kepada tenaga yang boleh digunakan yang boleh menyelamatkan nyawa anda. Namun hari ini, terdapat tekanan mana-mana.

Ini kenaikan kronik dan kerap dalam kortisol amat memudaratkan kesihatan anda mental dan juga fizikal anda. Ia telah dikaitkan dengan penyakit jantung, kolesterol tinggi, kemurungan, tekanan darah tinggi, dan hampir semua yang lain yang boleh anda fikirkan tekanan yang mencipta untuk badan anda. Kesan sampingan yang lain yang tidak diingini tahap kortisol simpanan lemak yang berlebihan, terutama di sekitar seksyen pertengahan, nafsu seks tertekan dalam kedua-dua lelaki dan wanita, dan pecahan tisu otot.

Selebihnya artikel ini dikhaskan untuk memberi anda maklumat yang akan membantu anda untuk mendapatkan lebih banyak kawalan ke atas tahap kortisol anda pada setiap hari.

1: Jangan terlepas makan. Makan hidangan kecil kerap sepanjang hari adalah sangat penting kerana banyak sebab. Melangkau waktu makan sahaja akan melepaskan tahap kortisol ke dalam badan anda.

2: Makan tepat untuk kadar metabolisme badan anda. Pengambilan karbohidrat yang berlebihan boleh membuat pelepasan kortisol kerana badan anda bertindak balas kepada tahap yang dibangkitkan insulin yang disebabkan oleh karbohidrat. Mengetahui kadar metabolik anda sendiri dan makan dengan sewajarnya.

3: Dapatkan tidur pada jam yang berpatutan. Tidak mendapat jumlah yang betul tidur adalah salah satu daripada tekanan yang paling besar yang anda boleh meletakkan pada badan anda. Jika boleh mendapat sekurang-kurangnya 7 jam tidur setiap malam.

4: Jangan lebih kereta api. Dengar kepada badan anda. Jika anda tidak merasa seperti anda betul-betul pulih daripada senaman sebelumnya, tidak melakukan satu sama lain sehingga anda tahu bahawa anda sudah bersedia. Jika anda perlu senaman kemudian memastikan bahawa anda mengurangkan bilangan set dan bilangan wakil yang anda lakukan. Jangan lebih daripada melakukannya.

5: Pastikan latihan di bawah satu jam. 45 minit adalah masa yang tepat. Selepas satu jam senaman fizikal badan anda akan mula mengeluarkan tahap kortisol. Ini adalah benar apabila ia datang kepada penurunan berat latihan.

6: Gunakan tekanan mengurangkan teknik seperti meditasi dan yoga. Hanya berbaring di atas lantai dan menggunakan pernafasan terkawal selama 5 atau 10 minit boleh bekerja keajaiban untuk mengurangkan tekanan langsung mengurangkan pelepasan kortisol.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar